Contents
گروه مصرفکنندگان از اپل به خاطر انحصار iCloud به مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار شکایت کرد
انجمن حقوق مصرفکنندگان مستقل بریتانیا با نام Which شکایت قانونی بزرگی به مبلغ ۳ میلیارد پوند بریتانیا، یا نزدیک به ۳.۸ میلیارد دلار، علیه اپل ثبت کرده است و اعلام کرده که این شرکت قوانین رقابت را نقض کرده و مشتریان خود را به استفاده از خدمات پرهزینه ذخیرهسازی ابری iCloud مجبور کرده است. این انجمن میگوید اگر این شکایت موفق باشد، ۴۰ میلیون صاحب دستگاه اپل در بریتانیا ممکن است حق دریافت پول خود را داشته باشند.
اگر قبلاً نام Which؟ را نشنیدهاید:
این انجمن متشکل از دو شرکت مختلف است: انجمن مصرفکنندگان، یک مؤسسه خیریه که برای حفاظت از حقوق مصرفکنندگان، درک مسائل مصرفکنندگان و اطمینان از رعایت قوانین توسط کسبوکارها مبارزه میکند.
انحصار iCloud و فشار بر مصرفکنندگان:
مدیرعامل Which، آنابل هولت، توضیحات بیشتری درباره این شکایت ارائه داد:«ما معتقدیم که مشتریان اپل به دلیل تحمیل خدمات iCloud بر روی مشتریان و قطع رقابت از خدمات رقیب، به مبلغ نزدیک به ۳ میلیارد پوند بریتانیا بدهکار هستند. با ارائه این شکایت، Which؟ به شرکتهای بزرگ مانند اپل نشان میدهد که نمیتوانند بدون مواجه شدن با عواقب، مصرفکنندگان بریتانیا را فریب دهند. انجام این اقدام قانونی به ما این امکان را میدهد که به مصرفکنندگان کمک کنیم تا جبران خسارت مورد نیاز خود را دریافت کنند، از رفتار مشابه در آینده جلوگیری کنیم و بازار بهتری و رقابتیتری ایجاد کنیم.»
این گروه اعلام کرده که نرمافزار iOS اپل یک انحصار است و عمداً استفاده از خدمات غیر از iCloud برای ذخیرهسازی عکسها، ویدیوها و سایر فایلها را برای مشتریان خود دشوار میکند. پس از اینکه صاحبان دستگاهها شروع به استفاده از iCloud کردند، انتقال دادهها به یک سرویس دیگر نیز به همین اندازه دشوار است. Which همچنین ادعا میکند که اپل برای اشتراکهای iCloud خود قیمتهای بالایی میگیرد، به ویژه پس از عبور از محدودیت ۵ گیگابایتی.
این انجمن میگوید:” قیمتها برای iCloud همچنان در حال افزایش بوده و در سال ۲۰۲۳ بین ۲۰ تا ۲۹ درصد در سطوح مختلف افزایش یافته است.”
این انجمن از اپل خواسته است که خسارتهایی را برای مصرفکنندگانی که از ابتدای اکتبر ۲۰۱۵ برای iCloud ثبتنام کردهاند، پرداخت کند و میانگین پرداخت فردی به ۷۰ پوند بریتانیا برای هر نفر، یا حدود ۸۸ دلار خواهد بود. Which از اپل خواسته است که به مصرفکنندگان پول خود را بازگرداند و تغییر ارائهدهندگان خدمات ابری را در iOS آسانتر کند تا از دعاوی قانونی جلوگیری شود.
این اولین باری نیست که اپل به خاطر iOS و ادعاهای مربوط به انحصار در وضعیت دشواری قرار میگیرد. در مارس ۲۰۲۴، وزارت دادگستری (DOJ) از اپل به خاطر ایجاد انحصار با نرمافزارآی او اس شکایت کرد و چند ماه بعد اتحادیه اروپا به خاطر ادعاهای مربوط به اینکه اپ استور رقابت را مختل کرده است، جریمهای برای اپل تعیین کرد.
تحلیل:
شکایت Which از اپل بر نگرانیهای جدی درباره انحصار iCloud و تأثیرات منفی آن بر مشتریان تأکید دارد، و این اقدام میتواند به ایجاد فشار بر اپل برای تغییر سیاستهای قیمتگذاری و دسترسی به خدمات رقیب منجر شود. این پرونده همچنین نشاندهنده روند رو به رشد اقدامات قانونی علیه غولهای فناوری به خاطر رفتارهای غیررقابتی است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟
ارسال دیدگاه