devzone

گوگل نمایش تبلیغات سیاسی و تبلیغات پولی یوتیوب را در اتحادیه اروپا از سال آینده متوقف خواهد کرد

گوگل نمایش تبلیغات سیاسی و تبلیغات پولی یوتیوب را در اتحادیه اروپا از سال آینده متوقف خواهد کرد

این شرکت پیش از اجرایی شدن قوانین جدید که قرار است از اکتبر 2025 اعمال شوند، اقدام کرده است گوگل مدعی شد که از سال آینده دیگر تبلیغات سیاسی را برای کاربران اتحادیه اروپا نمایش نخواهد داد. این تصمیم در پی قوانین جدید اتحادیه اروپا تحت عنوان “مقررات شفافیت و…

- اندازه متن +

این شرکت پیش از اجرایی شدن قوانین جدید که قرار است از اکتبر 2025 اعمال شوند، اقدام کرده است

گوگل مدعی شد که از سال آینده دیگر تبلیغات سیاسی را برای کاربران اتحادیه اروپا نمایش نخواهد داد. این تصمیم در پی قوانین جدید اتحادیه اروپا تحت عنوان “مقررات شفافیت و هدف‌گذاری تبلیغات سیاسی” (TTPA)  گرفته شده است. این قوانین  قراراست از اکتبر 2025 عملیاتی شوند.

بر اساس اعلام گوگل، مقررات جدید چالش‌های عملیاتی و ابهام‌های حقوقی را  برای تبلیغ‌دهندگان سیاسی و پلتفرم‌ها ایجاد می‌کند. در نتیجه، گوگل تصمیم گرفته است  تبلیغات سیاسی را بصورت کامل از این منطقه حذف کند و تبلیغات پولی سیاسی در یوتیوب نیز غیرمجازخواهد شد.

الزامات مقررات جدید TTPA 

این مقررات سه الزام اصلی را مطرح می‌کنند:

1-برچسب شفافیت:

هر تبلیغ سیاسی باید دارای برچسب‌های شفافیت باشد که اطلاعاتی نظیر نام حامی مالی، انتخابات یا همه ‌پرسی مرتبط، مبالغ پرداختی، و استفاده از تکنیک‌های هدف‌گذاری را بطور شفاف نمایش دهد.

2-محدودیت هدف‌گذاری تبلیغاتی:

تبلیغات هدفمند سیاسی فقط در صورت دریافت رضایت صریح و جداگانه از کاربران برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها مجاز است. برخی داده‌ها مانند نژاد، قومیت یا دیدگاه‌های سیاسی به طور کلی برای هدف‌گذاری ممنوع خواهند بود.

3-ممنوعیت حمایت از کشورهای ثالث: 

حامیان مالی از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا، سه ماه قبل از انتخابات یا همه ‌پرسی توانایی ارائه تبلیغات سیاسی را ندارند.

نگرانی‌های گوگل از قوانین TTPA 

گوگل با برخی جنبه‌های این قوانین مخالفت کرده است. به گفته آنت کروبِر-ریل، معاون سیاست‌های عمومی و امور دولتی گوگل در اروپا:

“تعریف تبلیغات سیاسی در این قوانین بسیار وسیع است و توانایی پوشش موضوعاتی بسیار متنوع را دارد، که شناسایی آن‌ها در مقیاس بزرگ دشوار خواهد بود.”

همچنین، کمبود داده‌های قابل‌اعتماد محلی درباره انتخابات و عدم ارائه راهنمایی‌های فنی تا زمان نزدیکی اجرای قانون، از دیگر نگرانی‌های گوگل است.

تصمیم نهایی گوگل 

گوگل اعلام کرده است که این اقدامات از سال 2025 اجرایی خواهند شد. این شرکت اضافه کرد که پیش از این در کشورهایی مانند کانادا، برزیل، و فرانسه اقدامات مشابهی را در واکنش به قوانین محلی اتخاذ کرده است.

تحلیل:

گوگل با این انتخاب تلاش کرده است میان تطبیق با قوانین سخت‌گیرانه و مدیریت ریسک‌های خود تعادل ایجاد کند. این اقدام اگرچه از نظر مالی و عملیاتی برای گوگل مفید است، اما تأثیرات گسترده‌ای بر تبلیغات سیاسی دیجیتال و ارتباط احزاب با رای ‌دهندگان در اتحادیه اروپا خواهد گذاشت.

درباره نویسنده

مسعود تلگینی

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×