با توجه به تمرکز جهانی بر اینکه یک دولت جدید ترامپ در ایالات متحده چگونه در سالهای آینده با فناوری چین ارتباط برقرار خواهد کرد، همسایه شمالی آن ضربهای به یکی از بزرگترین اپلیکیشنهای چینی وارد کرده است.
کانادا دستور تعطیلی عملیات ByteDance در این کشور، بهویژه دفاتر شرکت TikTok Technology Canada, Inc.، را به دلیل نگرانیهای امنیت ملی صادر کرده است. این نگرانیها شامل خود اپلیکیشن نمیشود: کاربران همچنان میتوانند تیکتاک را دانلود کرده و محتوای خود را ایجاد کنند، و کسبوکارها نیز میتوانند در آن تبلیغ کنند. فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر نوآوری، علم و صنعت کانادا، در بیانیهای گفت: «تصمیم برای استفاده از یک اپلیکیشن یا پلتفرم شبکه اجتماعی یک انتخاب شخصی است.»
این بیانیه توضیحات بیشتری درباره جزئیات خطرات امنیتی ارائه نداد. با این حال، این شرکت سالهاست به دلیل نحوه مدیریت دادههای کاربران تحت نظارت بوده است. منتقدان ادعا میکنند که دادههای کاربران توسط چین جمعآوری میشود و این فرآیند بهطور کامل قابل بازرسی نیست. تیکتاک بارها این ادعاها را رد کرده است.
این تعطیلی بر روی «صدها» شغل در کانادا تأثیر میگذارد. تیکتاک در بیانیهای به TechCrunch اعلام کرد که قصد دارد این تصمیم را به چالش بکشد.
یک سخنگو در بیانیهای گفت: «تعطیلی دفاتر تیکتاک در کانادا و از بین بردن صدها شغل محلی با درآمد خوب به نفع هیچکس نیست، و دستور تعطیلی امروز دقیقاً همین کار را انجام خواهد داد. ما این دستور را در دادگاه به چالش خواهیم کشید. پلتفرم تیکتاک همچنان در دسترس خواهد بود تا سازندگان بتوانند به مخاطبان خود دست یابند، علایق جدید را کشف کنند و کسبوکارها رشد کنند.»
این شرکت اخیراً برای دهها موقعیت شغلی در بخشهای مختلف عملیات، مهندسی و بازاریابی در نقاط مختلف کانادا در حال استخدام بوده است.
بر اساس یک برآورد، تیکتاک در کانادا حدود ۱۵ میلیون کاربر دارد که معادل ۴۱ درصد از جمعیت کشور است. همانند دیگر نقاط جهان، بزرگسالان ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر درگیر این اپلیکیشن هستند، طبق مطالعه eMarketer. البته این مطالعه کودکان را شامل نمیشود که آنها نیز علاقه زیادی به تیکتاک دارند. این موضوع به دلیل نگرانیهای مربوط به سلامت روانی کودکان نیز بحثبرانگیز است.
با وجود محبوبیت عظیمش، تیکتاک مدتی است که در کانادا در موقعیت نامناسبی قرار دارد. این پیشرفت اخیر نتیجه بررسی امنیت ملی تحت قانون «سرمایهگذاری در کانادا» است. این بررسی پس از ممنوعیت استفاده از تیکتاک در تمام دستگاههای دولتی در فوریه ۲۰۲۳ آغاز شد. این ممنوعیت همچنان پابرجاست.
وضعیت ناپایدار شرکت در کشور ممکن است بر توسعه خدمات بیشتر آن نیز تأثیر گذاشته باشد. انتظار میرفت که TikTok Shop، پلتفرم تجارت الکترونیکی دروناپی برای خرید و فروش کالاها، تا پایان ۲۰۲۳ در کانادا راهاندازی شود، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. برنامه Creator Rewards برای پرداخت به تولیدکنندگان محتوا نیز هنوز در کانادا راهاندازی نشده است.
کانادا تنها کشوری نیست که در تلاش است تیکتاک را کنترل کند.
علاوه بر مشکلات خاص تیکتاک در سایر کشورها، این اپلیکیشن در بازنگری کلیتر رسانههای اجتماعی نیز نقش دارد. تنها دیروز، دولت استرالیا پیشنهادی برای ممنوعیت استفاده از تمامی رسانههای اجتماعی برای افراد زیر ۱۶ سال اعلام کرد.
توجه بینالمللی دولتها به امنیت ملی و تیکتاک در دوران دولت قبلی ترامپ آغاز شد، زمانی که رئیسجمهور برنامهای برای ممنوعیت این اپلیکیشن در آمریکا مطرح کرد – کشوری که اکنون ۱۷۰ میلیون کاربر دارد – مگر اینکه عملیات آن در آمریکا جدا شده و به یک شرکت آمریکایی فروخته شود. چهار سال بعد، این پرونده همچنان در جریان است و تیکتاک به منظور جلوگیری از اجرای دستور فروش عملیات اپلیکیشن در آمریکا تا ژانویه ۲۰۲۵، درخواست تجدیدنظر کرده است.
هیچکس نمیداند در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا ترامپ بهطور جالبی تابستان امسال موضع خود را تغییر داد. او در ماه ژوئیه، پس از پیوستن به این اپلیکیشن، گفت: «من طرفدار تیکتاک هستم چون به رقابت نیاز دارید.»
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟
ارسال دیدگاه