استارتاپهای بازیسازی، به ویژه آنهایی که بازیهای موبایلی کژوال (دستگاهی و ساده) میسازند، در حال حاضر در ترکیه بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند و امروز یکی دیگر از این استارتاپها اعلام کرده است که تنها نه ماه پس از تأسیس، دور مالی قابل توجهی را جذب کرده است. گرند گیمز، ناشر بازیهای موفق Magic Sort و Car Match، موفق به جذب ۳۰ میلیون دلار سرمایه شده است — پولی که برای تکرار الگوی موفقی که برای ساخت دو بازی اول خود به کار برده بود، استفاده خواهد کرد: جذب استعدادهای بیشتر و تشکیل تیمهای کوچک که مسئول توسعه بازیهای خودشان باشند.
بکیر باتوهان چلبی (Bekir Batuhan Çelebi)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران گرند گیمز که به نام باتو (Batu) شناخته میشود، میگوید که اگرچه گرند گیمز از تکنولوژیهای مدرن مانند Midjourney برای طراحی هنری و OpenAI برای نوشتن بخشی از کدهای بازیها استفاده میکند تا فرآیند ساخت بازیها را سریعتر کند، اما آنچه که این تکنولوژیها را به درستی عمل میآورد، مفهوم منحصر به فرد شرکت در مورد نحوه انگیزهدهی به تیمها و دادن مجوز به آنها برای اجرای ایدههایشان است — مدلی که بر اساس سوپرسل، غول بازیهای کژوال فنلاندی، ساخته شده است.
باتو در یک مصاحبه گفت:
“همه چیز به فرهنگ تیمی که میسازیم بستگی دارد.”
دور مالی سری A گرند گیمز توسط شرکت لندننشین Balderton رهبری شده است، با مشارکت سرمایهگذاران قبلی مانند Bek Ventures (که پیشتر Earlybird Digital East نامیده میشد) و Laton Ventures (که دور بذر ۳ میلیون دلاری سال گذشته را رهبری کرد)، همچنین سرمایهگذار فرشته Mert Gür نیز در این دور حضور دارد.
گرند گیمز ارزشگذاری خود را اعلام نکرده است، اما برای دادن یک دید کلی:
- منابع گفتهاند که این دور مالی با تقاضای بالای سرمایهگذاران روبهرو شد و رقابت برای ورود به این دور وجود داشت.
- این جذب سرمایه یکی از بزرگترین دورهای سری A برای استارتاپهای بازیسازی در ترکیه به شمار میرود.
- از جمله جالبترین موارد، کمتر از یک ماه پیش Agave Games یک دور سری A به ارزش ۱۸ میلیون دلار اعلام کرد (که Balderton نیز بخشی از رهبری آن بود)، که ارزش این شرکت را حدود ۱۰۰ میلیون دلار میسازد.
- یکی از بازیهای گرند گیمز، Magic Sort، به فهرست پرفروشترین بازیهای کژوال اپ استور اپل راه پیدا کرده است؛ و مجموعاً دو عنوان آنها در شش ماهی که از انتشارشان میگذرد، بیش از ۴ میلیون دلار درآمد ناخالص از اپلیکیشنها به دست آوردهاند.
- اینکه گرند گیمز حتی موفق به جذب سرمایه شده، آنها را به یک استارتاپ استثنائی در این دسته تبدیل میکند.
شاید به این دلیل که بسیاری از استارتاپهای بازیهای کژوال درآمدهای زودهنگام دارند و هزینههای آنها کمتر از بازیهای بزرگتر است، بسیاری از این شرکتها (یا توسعهدهندگان فردی) معمولاً از جذب سرمایه پرهیز میکنند و به مسیر خوداتکایی (Bootstrapping) میروند. در حال حاضر، تنها تعداد کمی از توسعهدهندگان بازیهای کژوال و معما در فهرست بازیهای پرطرفدار اپ استور اپل، سرمایهگذاریهای مخاطرهآمیز دارند. از جمله این شرکتها میتوان به Dream Games و Supercell اشاره کرد.
Dream Games نامی کلیدی در این حوزه است. این شرکت نیز از ترکیه آمده و یکی از مجموعه شرکتهایی است که از موفقیت Peak Games شکل گرفته است. Peak Games که در سال ۲۰۲۰ توسط Zynga به مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار خریداری شد، و Dream Games که اخیراً ۲۵۵ میلیون دلار جذب کرده است، استانداردهایی را تعیین کردهاند که دیگر بنیانگذاران در تلاشند به آنها دست یابند. سایر شرکتها در همین اکوسیستم شامل Tripledot؛ Spyke، که امسال ۵۰ میلیون دلار جذب کرده است (این شرکت پیش از انتشار حتی یک بازی، با ۵۵ میلیون دلار تأمین مالی شروع کرده بود)؛ Agave و Good Job هستند.
در واقع، Good Job جایی است که سه بنیانگذار Grand Games کار خود را آغاز کردند. باتو، مصطفی فرتینا و محمد چالیم همه در این شرکت مشغول به کار بودند و در آنجا ایده ساخت Grand Games را مطرح کردند.
باتو توضیح میدهد که در دنیای بازیسازی ترکیه معمولاً تصمیمات طراحی بازی توسط بنیانگذاران گرفته میشود. این بنیانگذاران ممکن است بسیار باهوش و بلندپرواز باشند، اما این مدل باعث میشود که خیلی از موارد روی زمین بماند، زیرا به کارکنان — که افراد بسیار توانمندی هستند — اجازه کافی برای تصمیمگیری در مورد آنچه انجام میدهند داده نمیشود.
روند کاری بنیانگذاران Grand Games این بود که اگر میتوانستند ساختاری بسازند که در آن افراد باهوش را استخدام کنند تا بیشتر تصمیمگیریها را در تیمهای کوچک حول عناوین خاص انجام دهند، این به تولید کارآمدتر، بازیهای بهتر و در نهایت کارکنان خوشحالتر منجر میشود.
باتو گفت: “فرهنگی که ما در حال تلاش برای پیادهسازی آن در دنیای بازیها هستیم، بزرگترین تفاوتگذار ما در میان شرکتهای بازیسازی در استانبول شده است.”
او افزود: “و این اصلاً چیز جدیدی نیست. سوپرسل بیش از ده سال است که این کار را انجام میدهد، اما فکر نمیکنم در صنعت بازیسازی ترکیه دیده شده باشد.”
آنها همچنین به شدت به ابزارهای هوش مصنوعی متکی هستند تا بخشی از کارهای زمانبر مانند طراحی هنری و نوشتن کد را انجام دهند تا به تیمها زمان بیشتری برای خلاقیت بدهند.
باتو گفت: “من فقط در پنج تا ده درصد از تصمیمات آنها دخالت میکنم.” این دخالتها ممکن است برای حل اختلافات بنیادی باشد که نتوانستهاند حل کنند یا برای پایان دادن به پروژهای که کار نکرده است.
تا کنون، با توجه به اینکه Grand Games کمتر از یک سال است که تأسیس شده، چالشهای زیادی با این ساختار نداشته است: این شرکت تنها روی دو بازی کار کرده است و هر دو بازی اکنون منتشر شده و موفق بودهاند. (این باعث شده که سرمایهگذاران در حال رقابت برای سرمایهگذاری در آن باشند.)
سوالی که باقی میماند این است که آیا Grand Games میتواند این رکورد موفقیت را حفظ کند، در حالی که تیم خود را بزرگتر میکند و تولید این تیمهای کوچک را گسترش میدهد. سرمایهگذاران آمادهاند که روی این نکته شرط ببندند که احتمال موفقیت آن زیاد است.
Suranga Chandratillake، شریک عمومی در Balderton Capital، در بیانیهای گفت:
“استانبول برخی از بهترین استودیوهای بازیسازی جهان را تولید میکند و در این اکوسیستم، بنیانگذاران Grand Games با دیدگاه خود برای ایجاد بازیهای کژوال بینظیر و محبوب، برجسته شدند. سرعتی که آنها در ساخت یک فرهنگ تیمی عالی و دستیابی به موفقیت با اولین دو بازی خود نشان دادهاند، استعداد و تعهد آنها را ثابت میکند. ما هیجانزده هستیم که با تیمی با آرزوهای بلند و اشتیاق به بازیسازی همکاری میکنیم.”
نتیجهگیری:
موفقیت Grand Games در مدت زمان کوتاه تأسیس خود نشاندهنده یک روند نوآورانه در صنعت بازیسازی ترکیه است. این شرکت با ایجاد ساختاری که در آن تیمها بهطور مستقل و خلاقانه فعالیت میکنند و از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی بهره میبرد، توانسته است بازیهای جذابی را خلق کند که در بازار موفقیت کسب کردهاند. این مدل کاری که به Supercell شباهت دارد، ممکن است الگوی جدیدی برای سایر استارتاپها باشد. موفقیتهای اولیه آنها و جذب سرمایه قابل توجه نشان میدهد که Grand Games پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی صنعت بازیسازی جهانی را دارد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟
ارسال دیدگاه