در حالی که گروه تجارت الکترونیک متعلق به والمارت، تجارت سریع خود را در کشور گسترش میدهد، Flipkart، با استخدام Kabeer Biswas، یکی از بنیانگذاران استارتاپ تحویل هندی Dunzo، به توسعه این بخش ادامه میدهد.
یک منبع آگاه به TechCrunch گفت که Biswas رهبری تلاش تجاری سریع Flipkart، به نام Flipkart Minutes، را بر عهده خواهد داشت. این اقدام تقریباً یک سال پس از آن صورت گرفت که Flipkart قصد خرید Dunzo را داشت، اما مذاکرات به دلیل پیچیدگیهایی در ساختار مالکیت Dunzo و حمایت Reliance Retail از آن، به نتیجه نرسید. از آن زمان، Reliance به طور کامل سهم خود را از Dunzo واگذار کرده است.
مدل تجارت سریع که در آن شرکتها اقلام را در عرض 10 تا 15 دقیقه به مشتریان تحویل میدهند، در بسیاری از نقاط جهان موفق نبوده است، اما در هند به سرعت در حال رشد است. بسیاری از خردهفروشان و شرکتهای اینترنتی، از جمله غول تحویل مواد غذایی Swiggy و پلتفرم لوازم آرایشی آنلاین Nykaa، در حال تقویت زنجیره تأمین خود برای ارائه تحویل سریعتر هستند.
در حال حاضر، شرکتهایی مانند BlinkIt (Zomato)، Instamart (Swiggy) و Zepto در بازار تجارت سریع هند پیشتاز هستند، اما این رقابت مانع از ورود بازیکنان بزرگ به این عرصه نشده است. Flipkart سال گذشته Minutes را راهاندازی کرد و آمازون نیز به تازگی تلاشهای خود در این زمینه را آغاز کرده است.
Flipkart به دنبال استفاده از تجارت سریع برای جذب مشتریان در شهرهای هند است، جایی که آمازون همواره سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته است. طبق گزارشی از شرکت تحقیقاتی Jefferies، Flipkart تاکنون بیش از 100 فروشگاه تاریک (انبارهای مجزا در اطراف مجتمعهای مسکونی) راهاندازی کرده و اکنون به ارائه اقلام الکترونیکی گرانقیمت مانند لپتاپ و تلفنهای هوشمند در برنامه تجارت سریع خود پرداخته است.
Dunzo که در سال 2014 تأسیس شد، یکی از اولین استارتاپها در حوزه تجارت سریع بود. با حمایت شرکتهایی مانند گوگل و بلوم ونچرز، این استارتاپ تلاش کرد تا تجارت الکترونیک را با تحویل سریع کالاهای مختلف در مدت زمان 30 دقیقه بهبود بخشد. این استارتاپ توانست بیش از 500 میلیون دلار جذب کند، اما با تشدید رقابت نتوانست در بازار نفوذ زیادی پیدا کند.
به گفته منابع آگاه، Biswas اخیراً به بررسی سرمایهگذاریهای جدید پرداخته و ایدههای مختلفی را برای سرمایهگذاران مطرح کرده است.
نتیجهگیری:
بازار تجارت سریع در هند به سرعت در حال رشد است و شرکتهایی مانند Flipkart و Swiggy در تلاش هستند تا سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهند. در حالی که رقابت فزاینده است، Flipkart با ورود Biswas به تیم خود و استفاده از مدل تجارت سریع، به دنبال تقویت حضور خود در این بازار است. تلاشهای این شرکت در گسترش زنجیره تأمین و ارائه اقلام گرانقیمت نشان از عزم جدی Flipkart برای پیشرفت در این بخش دارد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟
ارسال دیدگاه